1 maart Happy Holly en afscheid Goa

Goa, 2 maart, 10:20
Heb m'n spullen in de koffer gekregen. Met de nodige moeite natuurlijk. Ben bang dat ik wel wat overgewicht heb, zowel in de koffer als in de handbagage. En zelf ben ik waarschijnlijk ook niet lichter geworden.
Beetje droef moment. Ik heb hier een paar goede vrienden gemaakt, waar ik heel veel plezier mee heb gehad. (Mail)Adressen en telefoonnummers uitgewisseld, natuurljk, maar meestal blijft het daarbij. Denk dat ik met Jude en Carlos nog wel contact blijf houden en dat ik die ooit weer zie.
Goed, de dag van gisteren even doornemen. Gisteren een kleurtje gekregen. En niet alleen van de zon of omdat ik moest blozen. Gisteren, 1 maart, was het hier een feestdag, Holly. En wat doen die idiote Indiërs dan? Dan bestrooiien ze elkaar met het kleurrijkste poeder dat er bestaat. Knalgeel, knalpaars, knalgroen, knalblauw, alles kleuren, als het maar kleurt. En ze bestrooien niet alleen elkaar, nee, ook vreemde mensen en hele vreemde zoals ik, moeten eraan geloven. Ik was gelukkig al wat voorbereid door Sanjay, dus had al wat oude kleren aan getrokken. Ik werd inderdaad ook besmeurd. Kreeg later van een vriendelijke vrouw, hier bij het zwembad toen ik foto's aan het nemen was, ook nog een emmer kleurrijk zwembadwater over me heen. Afgezien van een beetje water in m'n horloge lijkt alles het verder overleefd te hebben.
Na deze waterpret even een douche genomen en geprobeerd de kleur van me af te krijgen. Mission Impossible, dus ik heb nog stteds wat paars op m'n voorhoofd en borst.
Jude is gisteren uit het apartement vertrokken naar een goedkopere plek. Zit nu in een hotel, maar ik betwijfel of dat veel goedkoper is. Hij zou op zoek gaan naar een strandhut of zoiets. Hij heeft nu ongeveer een maand vrij. De mazzelaar. Die heeft het allemaal echt slim gepland. Word ik wel een beetje jaloers op, maar daarentegen heb ik heel wat om voor terug te komen, en daar was hij weer jaloers op.
In ieder geval, gisteren met hem afgesproken en naar Coco Beach geweest. Daar even gezwommen (eindelijk!) in de Arabische Oceaan, op het strand gelegen, een flesje bier gedronken en wat foto's genomen. Heerlijk relaxed. We werden bij aankomst gelijk weer belaagd door allerlei vrouwtjes die ons wat goederen wilden aan smeren. Ik ben er gelukkig (dit keer) niet ingetrapt. Nou ja, een beetje dan. Heb een witte hoed tegen de zon gekocht voor 125 roepies waar Sanjay nu heel gelukkig mee is. Jude had weer de (on)nodige armbanden en kleine prullaria gekocht, waarvan hij geen idee heeft aan wie het het moet geven. Nee is ook zo'n moeilijk woord en die goedzak is nog gevoeliger dan ik en heeft medelijden met de mensen. En wordt dus constant een oor aangenaaid. Prachtkerel. Na het zwemmen heeft de taxi ons naar Fort Aguada gebracht. Verkeerde plek, want ik wilde eigenlijk naar Aguada Resort, waar Hanneke vroeger een paar weken heeft doorgebracht. Was er benieuwd naar. Helaas was ik wat weg gedommeld, en heeft de chauffeur ons naar het echte Fort gebracht. Was ook heel interessant, maar niet precies wat ik bedoeld had. Hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt en daar wat foto's genomen. Later alsnog naar het Aguada Resort gereden en wat foto's gemaakt. Er was geen strandhuis te vinden, alleen wat hutjes gemaakt van palmbladen. Denk dat de boel wat veranderd is in 30 jaar tijd. Later bracht de chauffeur ons naar Candolim, een schitterend leuk plaatsje waar ik wel een paar jaar van m'n leven zou willen door brengen. Lekker op een terrasje van de zonsondergang genoten. Ondertussen hadden we Carlos gebeld, dus die kwam ook die kant op. Heerlijk aan de Bacardi Cola gezeten, uitgebreid gegeten (vooral die andere twee kunnen er wat van! Zie foto's.) Uiteraard weer garnalen genomen, heerlijk! Jude en Carlos hadden ook garnalen. En Red Snapper, een ongeveer 30 cm lange dikke vis. Heerlijk was die. En ze hebben me geholpen met het Cheese-Naanbrood. En ze hebben zich behalve over hun eigen frietjes zich ook mijn frietjes ontfermd. Geloof dat de obers ook vol plezier naar het vreetfestijn hebben gekeken. Gigantische hoeveelheden voor 1100 roepies per persoon, ongeveer €17,50
Carlos ging eerder weg, heeft een examen vandaag. Jude en ik zijn even gebleven, onder het genot van een Banana dinges gewacht tot de taxi er weer was. Die bracht ons weer terug naar Panjim, waarna wij met een andere taxi naar Old Goa wilden gaan. Deze taxichauffeur sprak echt geen woord Engels en reed, zelfs voor Idiase begrippen, gewoon slecht. Maar we hebben het overleefd. Terug in Panjim hebben we ons in het centrum laten afzetten, het was ondertussen een uur of tien, en vanaf daar wilden we een tuktuk naar Goa. De tuktukker raadde het ons echter af, alles zou al dicht en onverlicht zijn, zonde van de tijd en het geld. Hij kon ons wel een tempel in Panjim laten zien die waarschijnlijk nog wel van buitenaf verlicht werd, al kon je er niet meer naar binnen. Hebben we nog even gedaan, daarna heeft tuktukker mij netjes bij het appartement afgezet en daarna Jude naar z'n hotel gereden. Thuis nog eventjes met Carlos gekletst.
Vanmorgen dus laatste ontbijtje en de koffers verder ingepakt. Heb uiteindelijk alles erin gekregen. Wel jammer dat ik Old Goa niet gezien heb, maar dat geeft me wel een reden om hier terug te komen. Iets wat ik zeker met Hanneke van plan ben om te doen. December schijnt de beste tijd daarvoor te zijn, dan is de temperatuur nog te verdragen.
Had vanmorgen met Jude afgesproken om nog een internetstick te kopen, maar helaas had ik te weinig tijd. Heb met heel veel moeite zijn telefoonnummer kunnen achterhalen, en hem afgebeld. Jammer dat ik 'm vanmorgen niet meer gezien heb, maar we houden contact. En dat vuile zwijn zit nog zo'n drie maanden in India.
Goed, de taxi zal zo wel komen, tijd dus om de laptop dicht te klappen en in z'n tas te doen. Hoop dat het overgewicht zwaar mee valt.
Volgende bericht komt uit Delhi!
Groetjes, Edwin

Aguada Resort 2

Aguada Resort 3

Aguada Resort 4

Deze beachhouses zal Hanneke wel niet bedoelen

Ook vogels genieten van de zonsondergang in Candolim

En de plaatselijke heilige

En onderwijl zakt de zon verder

Mijn overheerlijke hoofdgerecht, prawns

Mijn zalige voorgerecht Golden Prawns

Die grote vissen zijn van de jongens

Panjim Church of Our Lady of the Immaculate Conception

Helaas geen idee hoe deze tempel heet