20100307 - 20100312 Weekje Shimla

20100307 - 20100312 Shimla, Weekje Shimla: wandeling naar Jakhoo Tempel, plaatjes uit Shimla en oude cursuslocatie.
Sorry voor de opmaak: geen spatie regels, geen foto's (die moet je via Fotoalbums hiernaast bekijken), het leest allemaal wat rottig, maar ik kan er niets aan doen, het lijkt aan "Around The Globe" te liggen.
20100306: Zaterdag, Shimla, net aangekomen met het treintje.
Zaterdagavond (6e) even een biertje gedronken met de andere studenten: Manuel uit Italië, 33 jaar, Dan uit Wales, 25 jaar, Steven ergens uit Kent, 49 jaar en Paul, ook een Engelsman van 45 jaar uit Plymouth. Paul is een oud-marineman, onderzeeër en vrij grof gebekt dus, maar wel erg gezellig. Heeft vreemd genoeg nooit honger, maar wel altijd dorst. Hij kwam dan ook op het lumineuze idee om, na thuiskomst, nog een glaasje whiskey te drinken. Ik heb vriendelijk bedankt en lag op tijd te knorren, de anderen hebben met z'n driën ruim 1 fles whiskey soldaat gemaakt en waren de volgende dag niet echt super fit te noemen. We waren dus op tijd terug, ik ben op bed gegaan (eerst Hanneke geskyped) en heb heerlijk geslapen, was doodmoe. Slapen gaat hier trouwens supergoed, want het is steenkoud. Ik lig hier onder 3 dekens en heb het dan nog niet echt warm. Ok, dat was de zaterdagavond.

Het gaat hier steil omhoog! Bovenaan, achter het bord, is de deur van het appartement.

En het gaat aan de andere kant steil omlaag. Manuel op de rug gezien en daarvoor Steven, Die heeft meer gewicht en gaat sneller naar beneden,

De steenhakkers. Ze zijn echt de hele dag bezig om de stenen in model te hakken, je hoort het getik van de hamers op de stenen de hele dag door.

Ook de cementmolen wordt schoongebikt.

The Mall in Shimla

De brandweerwagen. Tussen de winkels bevindt zich het brandweerstation.

Jammer van het achterstallig onderhoud

Het kantoor van de commissaris van politie ziet er, als je even heel snel met de ogen dicht kijkt, wel mooi uit.

Maar als je je ogen opent, zie je ook hier het achterstallige onderhoud. Jammer, maar ze laten hier echt alles onder hun kont vandaan rotten.

Dit was ooit een mooi luxe hotel

De tempel waarvan ik de naam vergeten ben. Die probeer ik nog te achterhalen.

Bellen met wazige bergen op de achtergrond.

Dit hoort ook bij de tempel, al lijkt het meer op een souvenierwinkeltje.

Dit is heel zeker de tempel

Nogmaals de Mall, met de katholieke kerk op de achtergrond.

Dit bord geeft de te volgen richting naar de Jakhoo-tempel aan.

Onder aan de voet van de klim, staat een bord waarop je kan aflezen hoe het met de conditie gesteld is.

Het begin van de lange klim!

Mooi uitzicht

Het was best wel erg steil!

Maar wel een mooie route!

20100307 Shimla en Jakhoo Temple
Zondag was mijn wen en sightseeing-dag in Shimla. Werd 's-morgens wakker van een hoop lawaai, zo'n stom melodietje dat uit m'n laptop leek te komen. Toen ik wat met de ogen nog dicht zat te morrelen hield het gelukkig op. Ik blij, kon weer lekker terug in bed, want half acht is toch wel vroeg op een zondagochtend. Ik lag nog niet eens, of het lawaai begon overnieuw. Dit maal met veel moeite de bril opgezocht en opgezet en weer op onderzoek. Hield op toen ik in de buurt kwam. Was ondertussen wat wakkerder dan de vorige keer, dus constateerde dat het vreemd was, want ik had m'n koptelefoon op de laptop aangesloten, dus alle geluid zou daaruit moeten komen. Bij de derde keer was ik zo wakker, dat ik op het idee kwam om onder de laptop te kijken, niets gevonden terwijl het lawaai verder bleef gaan. Vermoedde een practical joke van de anderen, waarschijnlijk hadden ze ergens een speakertje verstopt en zaten ze zich nu ergens rot te lachen, dus ik ben maar gaan douchen. Ondertussen begon het lawaai met regelmatige tussenpozen opnieuw en ik begon er steeds meer van te balen: eventjes is leuk, maar dan moet het ook eens ophouden, werd al knap pissig om m'n nieuwe huisgenoten. Staande onder de douche werd ik langzaam verder wakker en besefte dat ik de vorige dag mijn gsm in de la van het bureau had gedaan en dat dit de wekker was geweest. Eerst ontbeten, daarna terug naar eigen kamer, in de boeken gedoken. Eten doen we in een ander huis van Koenig. Is circa 5 minuten stevig door stappen, omhoog omlaag, trap op, trap af, als echte berggeiten op weg naar de voederplaats. En het is hier steil. Heb in Europa nergens zulke steile weggetjes gezien. En dat betreft dan de wegen. Voor de rest is het allemaal net zo steil als een trap, maar dan wel hele lange en heel veel. Ademhalen gaat nu trouwens iets beter. De eerste dag kreeg je gewoon geen lucht. Spieren voelde je verzuren. Is de tweede dag gelukkig dus al wat beter. Heb vreemd genoeg 's-morgens geen spierpijn. Zal er wel te weinig spier voor hebben. Goed, na het ontbijt dus even wat geleerd, ging niet echt supergoed, moet nog aan teveel dingen wennen en was te afgeleid. Toen de anderen aankondigden even Shimla in te gaan, ben ik dus maar mee gegaan. We hebben wat over het grote plein gewandeld, een tempel bezocht (naam?) en daarna zijn we uitelkaar gegaan. Ik wilde graag naar de top van de berg, naar de Jakhu tempel. Die tempel is opgedragen aan Lord Hanuman, de apenbaas. Het is een hele klim naar de top, top ligt op 2455 meter hoogte. Shimla zelf op ca 2200 (station geloof ik op 2067), dus een klim van zo'n 250 meter. Vreemd, het voelde als nog veel meer. Het heeft me 40 minuten en ca 8 pauzes gekost om de top bereiken. Volgens het bord onderaan de klim, ben ik daarom voor een 30 jarige fit te noemen. Ik zou mezelf op dat moment meer dood noemen. Onder aan de klim had ik bij een winkeltje een stok gekocht om de apen op afstand te houden en wierook en wat zoete zaden om te offeren en te laten zegenen. De klim was lang, zwaar en dodelijk vermoeiend, maar ontzettend mooi. Bovendien gaf het me wel een goed gevoel om de top te bereiken. Bereik ik die tenminste ergens in. Onderweg kom je verschillende andere wandelaars tegen, sommige gaan sneller, andere gaan langzamer, maar het is wel gezellig om wat met vreemde mensen op te lopen en aan de praat te raken. Voorzover ik kon praten tenminste.

De top is in zicht!

De poort met wachters naar de bovenste tempel!

Bovenaan gekomen waande ik het veilig om even mijn spullen neer te leggen (dikke jas, stok, zak met wierook etc en fles water) om met twee handen een fotootje te nemen. Ik had gelijk zo'n brutale aap in m'n nek die probeerde m'n bril of fototoestel te jatten, heb nu een schrammetje op m'n voorhoofd waar hij me gekrabd heeft. Volgens mij heb ik hem, als reflex, met m'n duim in z'n oog geraakt, want hij was plots een heel eind verdwenen. Was er wel van geschrokken, ik ook, en ik ben de rest van de wandeling extra alert gebleven, helemaal paraat met de stok in de hand.

Hier links bij de boom had ik even mijn spullen neer gelegd om deze foto te maken toen ik ineens een aap op m'n rug had!

De apen zijn echt ontzettend brutaal. Eerder die dag was er ook al eentje in het huis geweest toen Dan z'n raam open had laten staan. Toen we terug kwamen van het ontbijt was Dan druk bezig de poep op te ruimen. Gelukkig had de aap niets gejat, want dat doen ze ook erg vaak. Maar goed, terug naar de tempel.

De waarschuwing kwam te laat!

Was ook weer zo'n lange steile trap.

Met deze man was ik aan de praat geraakt. Aardige lui!

De Jakhoo-tempel

De tempel is opgedragen aan Lord Hanuman, de beschermgod van de apen. Voelde me gelijk schuldig, hoop niet dat ik 'm kwaad heb gemaakt.

Het is een ontzettend mooie tempel, natuurlijk wat foto's gemaakt en ook even binnen geweest, m'n wierook overhandigd en m'n andere dingen laten zegenen. De priester naam daar ook wat van, en als beloning kreeg ik een lepeltje holy-water in m'n hand en moest dat opdrinken. Is volgens mij niet echt gezond, en heb bij thuiskomst meteen 2 Imodiumtabletten genomen. Behalve wat onheilspellend gerommel in de buik, heb ik er geen gekke dingen aan overgehouden.

Mooie beelden aan de buitenkant.

De binnenkant heb ik maar niet gefotografeerd, meestal mag dat niet.

Ik kijk nog scheel van de rode stip die ik tussen m'n ogen kreeg. Lijk in ieder geval niet blij en in hogere sferen geraakt te zijn.

De zaden/pitten/maiskorrels of wat het ook geweest mag zijn, smaakten overigens heerlijk. Ook de apen lustten er wel pap van, heb ze dan ook wat gevoerd.

Wazig aapje. Zo zijn ze wel lief!

Ook op 2400 meter hoogte palmboomachtigen!

Kleurrijke kleuterschool

De terugweg was ook ontzettend mooi. Later nog even op het grote plein, The Mall, gewandeld en foto's genomen en daarna naar huis. Een welbestede middag, met heel wat meer beweging dan ik de laatste twintig jaar gehad heb. 's-Avonds even wat aan de weblog gewerkt (foto's uitgezocht) totdat om tien uur de elektriciteit uitviel. Ben nog eventjes door gegaan met de zaklantaarn onder m'n kinnen geklemd, maar dat was geen succes, daarvoor zijn de kinnen vreemd genoeg te weinig gespierd, dus ik lag om ca elf uur op bed.

Mahatma Ghandi overziet The Mall

The Mall

Ballonnenverkopers. Altijd kleurrijk!

Sfeerbeeld

Mooi in het avondzonnetje

Tja, wat valt er te zeggen...

Mooi zacht licht

20100308: Maandag, Shimla, eerste cursusdag PL/SQL
Vanmorgen op tijd opgestaan, frisse douche, want vandaag heb ik het net niet gered met het warme water en samen met Manuel, de Italiaan die in Ierland en Canada gewoond en gewerkt heeft, naar het andere appartement gelopen/geklommen voor ontbijt. Kwam er natuurlijk zwaar buiten adem aan, maar wel lekker op tijd. Zal nog wel even duren voordat ik als een jonge bergleeuw over de klippen spring. Ontbijtje (gebakken eieren) en met de taxi naar school. Taxi doet er ongeveer 10 minuten over, school lijkt aan de andere kant van de berg te zijn, ongeveer op dezelfde hoogte als deze appartementen.

Uitzicht vanaf de schoollocatie

De straat beneden

Indiase versie van de bezemwagen

Shimla is een stuk groter dan ik in eerste instantie gedacht had. School is een wat oud verwaarloosd gebouw, nog erger dan in Goa, met ook alweer allemaal kleine hokjes, de meeste zonder raam. Er wordt hard gewerkt aan een andere locatie: onder het andere appartement. Planning was, dat ze vandaag al overgegaan zouden zijn, maar een en ander heeft wat vertraging opgelopen. Denk niet dat ik het nog mee zal maken, maar je weet maar nooit. Goed, klein hokje in een oud gebouw dus. Mijn leraar komt, als ik me niet vergis, uit Katmandu. Hij spreekt wat duidelijker dan de vorige guru, gelukkig maar. Hij is speciaal voor mij uit Dehradun over gekomen, en geniet er erg van om hier te zijn, is weer eens wat anders en heeft meer weg van de plaats waar hij vandaan komt. Hij heet Sandeep Arora en zal ergens midden twintig zijn. Aardige vent. De kans bestaat, dat hij volgende week, in Dehradun ook mijn leraar zal zijn, dat is nog niet zeker. Cursus is Oracle PL/SQL. Heb ik ook in een ver verleden gehad, maar hier ben ik echt alles van vergeten. Verschrikkelijk als je geen geheugen hebt. Kennis zal wel langzaam terug komen. Dit is trouwens een 1-on-1 cursus, ik ben de enige die deze Oracle klas hier doet. Ben überhaupt de enige Oracle-klant hier, net als in Goa en, voor zover ik weet, in Delhi. Volgens Sandeep zijn er in Dehradun meestal wat meer Orakels. Cursus is redelijk te volgen, maar heb ondanks alles het idee dat we toch gelijk al wat achterstand hebben. Sandeep zegt dat ik me geen zorgen moet maken. Gisteravond is er ook nieuwe bewoner in het andere appartement gekomen, Angel, afkomstig van Puerto Rico, maar hij woont de laatste twintig jaar op Okinawa en is getrouwd met een Japanse en heeft een stel kinderen, die verspreid over de wereld wonen. Hij is nog ouder dan ik, 55 jaar. Eindelijk ben ik niet meer de opa van de aanwezigen. Ok, dat was de eerste dag.

Apen

Drie kleine kleutertjes ....

Ook in het centrum is het steil

De straatjes onder The Mall zijn heel gezellig

Dat zie je ook aan deze beelden

Vanaf een terrasje naar de zonsondergang kijken. Weer romantisch moment, maar wer geen Hanneke!

11 maart 2010, donderdag, Shimla
De dagen sinds maandag zijn voorbij gevlogen, eigenlijk zonder bijzonderheden. Naar mijn gevoel vliegen we echt door de lesstof heen, het eerste boek is al lang en breed dichtgeslagen, maar als ik kijk hoe dik het tweede deel nog is, denk ik niet dat we alles af krijgen. Sandeep zegt dat ik me geen zorgen moet maken. Vreemd die regel zie ik ook hierboven bij maandag staan. Het lijkt erop, dat ik morgen mijn eerste examen ga doen. Als er niets tussenkomt tenminste, want ondertussen is de andere cursuslocatie klaar en worden alle spullen die kant op verhuisd, zodat we morgen in het nieuwe gebouw terecht kunnen. En maar hopen dat de examencabine met alles d'r op en d'r aan ook overgezet en werkzaam is.
Is al weer een paar weken geleden dat ik voor dit examen geleerd heb, dus zal er vanavond en morgenochtend ook tijd aan moeten besteden. Volgens Sandeep hoef ik me geen zorgen te maken, hij zegt dat ik overal vlotjes doorheen vlieg. Jaja. Vandaag na school over de Mall en door het winkelcentrum gelopen. (ik had voor het eerst de vroege taxi genomen, je kan namelijk kiezen: 16:30 of 17:30 en tot nu toe ging ik telkens door tot 17:30, streber die ik ben). Is echt heel gezellig, heel veel kleine winkeltjes die allerlei goedkoop spul aan bieden, veel eettentjes, waar ik me maar niet aan waag, en veel mensen op straat. Heb, afgezien van wat pinda's en een tang om m'n tas en koffer te maken, niets gekocht. Misschien morgen, of anders in Dehradun. Daarna rap naar huis en nu is het wachten tot het etenstijd is en kan ik ondertussen dit stukje schrijven. Oja, er zijn weer wat andere bewoners in het andere appartement. Deze zijn afkomstig uit Bangla Desh. Eentje heeft z'n vrouw en kind mee genomen, de andere is alleen. Heb er eventjes mee gesproken en het lijken aardige lui te zijn, die de geboden lesstof helaas niet goed kunnen volgen. Maar daar hoor je iedereen over.
ETEN! Ik word net door Manuel geroepen. Ben zo terug.
Moet altijd denken aan Fawlty Towers als ik de naam Manuel hoor, en aan het betaalhokje van de tolweg in Oslo waar Manuel opgeschreven staat. De eerste keer dat we Melissa in Noorwegen met de auto bezochten, had ze het over het hokje van Manuel. We begrepen eerst maar niet waarom we speciaal bij die Manuel moesten zijn, kende ze die en kregen we daarom korting of zoiets? Toen we aankwamen zagen we wat losse munten afgebeeld op het hokje van Manuel en werd alles ons, suffe Groningers, eindelijk duidelijk. Weet nog steeds niet zeker of het Manuel of Manual was, maar het klonk ons toe als Manuel.
12 maart 2010, vrijdag, Shimla
M'n weekje Shimla zit er bijna op. Time flies. Morgen om 7 uur ga ik met de taxi naar Dehradun, samen met Sandeep die volgende week inderdaad weer de klos is. Vandaag eindelijk m'n eerste examen gedaan en nog geslaagd ook. Had maar liefst 94% score. 3 Foutjes, ben dus best wel een beetje trots op mezelf, want het is lang geleden dat ik ergens zo hoog op scoorde. Nou nog de andere drie.
Zo'n examen is echt een heel officieel gebeuren, niet zomaar even een proefwerkje in een schoollokaal of zoiets. Ten eerste heb je twee identificatiebewijzen nodig, beide voorzien van handtekening en minimaal eentje met pasfoto. Verder wordt er een scan van je vingerafdrukken gemaakt (bij inschrijving voor eerste examen) en ook een foto (iedere keer). Zakken moeten geleegd worden, inhoud gaat achter slot en grendel in een kastje, het is je nog net toegestaan om je kleren aan te houden. Vervolgens mag je een kamer in, die volgehangen is met camera's en moet je plaats nemen achter de jou toegewezen computer. Big Brother is watching you. Er zijn overigens drie of vier computers in de examenruimte, zodat er meerdere mensen tegelijk verschillende examens kunnen doen. Voor zover ik begrepen heb, is deze computer online verbonden met het grote en machtige Pearson Vue concern ergens op de wereld, en worden de vragen vanaf daar gestuurd en de antwoorden bekeken. Is natuurlijk wel een programma dat er achter zit en dat doet. Achter de computer word je een uitwisbaar kladbord met stift met uitwisbare inkt en wisser overhandigd en wordt de computer aangezet en de verbinding aan gezwengeld. De persoon die het allemaal voor je regelt, en die ik maar Testcoördinator zal noemen, voert je gegevens in, en dan mag jij plaats nemen achter de computer en kan het examen echt beginnen. En hier ging het de eerste keer, in Goa, dus mis. Deze keer ging alles goed, kreeg de vragen te zien en heb er het beste van gemaakt. Een paar keer viel de verbinding weg en moest, nadat hulp was ingeroepen, de computer opnieuw gestart worden, waarbij ik mijn hart vasthield of alles wel goed zou gaan en ik niet alle antwoorden, vechtend tegen de tijd, opnieuw zou moeten verzinnen en invoeren. Gelukkig ging het goed, het punt waar ik was op het moment dat de verbinding wegviel was keurig vast gelegd en ook de tijd was stil blijven staan.
Heb het hier in Shimla echt naar m'n zin gehad. Ben hier wat vaker buiten geweest dan in Goa, op de een of andere manier leek ik daar minder vrije tijd te hebben. Misschien door de laptop problemen, of doordat je door de hitte gesloopt werd en slecht sliep, zodat ik vaak voor het eten een tukkie deed. Heb hier ontzettend van de omgeving genoten. Weet niet zeker wat mijn voorkeur heeft.
Vandaag is het nieuwe studiecentrum geopend, heb ik dat toch nog mee gemaakt. Heb helaas geen foto's, maar alles ziet er piek fijn uit. Ben de eerste die er examen heeft gedaan en de eerste die er geslaagd is. Vind dat ik eigenlijk wel een standbeeld verdiend heb.
Vandaag, na het eten, is de electriciteit uitgevallen. Komt vandaag ook niet meer goed, want er schijnt wat bedrading weg gesmolten te zijn. Ben net klaar met inpakken (bij kaarslicht) en zit nu met de jas aan achter de laptop te schrijven. Ga zo Hanneke even bellen en dan maar op tijd op bed. morgen om kwart voor zes op, snelle douche (als er warm water is) en dan om half zeven ontbijten in het andere gebouw. Raju wilde graag ontbijt maken, erg aardig van hem, want het hoefde niet zo heel erg. Om zeven uur staan Sandeep en de taxichauffeur voor de deur. Heb geen idee hoe lang we er over doen en hoe ver het is, maar ik schat het op 8 uur. En een heel mooie weg denk ik. OK, volgende stuk komt uit Dehradun.