20100306: Treinreis Delhi-Kalka-Shimla (nu met foto's)

6 maart 2010, Shimla: Treinreis met toytrain van Delhi - Kalka - Shimla:
Om 4:30 zou ik worden opgehaald, maar de chauffeur met begeleider van Koenig waren er al om 4:10. Ik was gelukkig wakker, had het slapen deze nacht maar helemaal overgeslagen, maar was nog druk bezig om m'n koffers dicht te krijgen. Uiteindelijk, nadat ik de koelkast in de eetzaal leeg geroofd had op zoek naar ontbijt, zijn we om 04:25 naar het station vertrokken. Geen idee hoe lang het rijden zou zijn, maar ik ging ervan uit, dat we in ieder geval op tijd zouden zijn. Dat waren we ook, het was maar een kwartiertje over de uitgestorven Delhise straten, weer eens wat anders. Trein naar Kalka zou om 05:50 vertrekken, genoeg tijd dus om me op een bankje te vervelen.



Station in Delhi

Mijn koffers waren echt lood en lood zwaar, ik had echt medelijden met de kleine Indiase koelie die voor een paar roepies de koffers voor me droeg. En alles op het hoofd, schitterend gezicht. Goed, lang gewacht, ondertussen wat water en koekjes gekocht voor onderweg, als aanvulling op de yakult en de appels die ik uit de Koenig-Inn had mee genomen. De trein kwam mooi op tijd, de gereserveerde plaatsen in de airconditioned wagon waren niet bezet en ik heb een prima reis naar Kalka gehad.


Het wordt langzaam lichter

Het was zo'n 300 km, dus ik verwachtte er zijn 3 uur over te doen. Werd dus wat langer, denk dat de treinen in India niet zo snel rijden. 6 uur. Op een gegeven moment ga je dan wel twijfelen of je misschien in slaap gevallen ben en een station gemist hebt, of dat je in de verkeerde trein zit, terwijl je toch zeker dacht te weten dat Kalka het eindstation van deze trein (The Himalayan Express) zou zijn.



Onderweg tussen Delhi en Kalka

Uiteindelijk toch in Kalka aangekomen. Koelie gecharterd en op naar het speelgoedtreintje op het 76,2 cm brede spoorbaantje. Daar gezocht naar een begeleider die vanuit Shimla naar Kakla gereisd zou zijn, en met mij mee zou rijden. Had geen idee waarvoor, zo moeilijk was het niet om alleen tot het eindstation in een trein te blijven zitten. Heb de begeleider ook niet gevonden. Hoorde achteraf, dat Koenig altijd twee plaatsen reserveert, omdat de plaatsen echt heel smal zijn. Op deze manier heeft de Koenig-reiziger tenminste heel royaal een bank van ca 90 cm helemaal voor zich alleen. Ik zat er dan ook best wel goed bij. Dit in tegenstelling tot de andere reizigers.



Koelie in Kalka

Goed, even wat over de trein: Het is in 2008 op de Unesco World Heritage List gezet. Route begint in Kalka, op 655 meter hoogte en eindigt in Shimla, op 2076 meter hoogte. Traject was in 1903 gereed, telt zo'n 900 bochten, dat klinkt misschien niet als zoveel, maar 70% van het spoor is een bocht. Sommige bochten zijn maar liefst 48 graden scherp, heel veel voor een trein, maar nog net haalbaar voor zo'n smalspoordingetje. Meer dan 866 bruggen en bruggetjes (867 om precies te zijn) en 102 tunnels. 3% van het spoor is brug. Het is een schitterend traject!
Oja, de trein gaat niet sneller dan 22 km per uut. Hij doet er dan ook zo'n vijf uur over om boven te komen.
Al met al heb ik deze dag zo'n 11 uur in de trein gezeten.



De loc van de Himalayan Express die me van Delhi naar Kalka vervoerde



De toytrain

Onderweg:




De trein van binnen, toen het nog leeg leek te blijven



Er ging ook een kudde schoolmeisjes met bagage mee



De trein dendert door het landschap



Op 940 meter hoogte, nog maar 1100 meter te gaan



De trein dendert nog steeds door het landschap



Toen we een tunnel in gingen kreeg ik deze schitterende reflectie kado



Even stoppen om te bunkeren



Uitzicht



Over mooie bruggen



En door mooie dalen



Ook even de andere kant op gekeken



Een van de laatste plaatsen voor Shimla



Nog even een mooi kiekje van de ondergaande zon



En nog een



En nog een



En nog een



Eindelijk, Shimla



Daar in de buurt van die witte kerk moeten we zijn

In Shimla werd ik opgewacht door iemand van Koenig, gelukkig met chauffeur en, nog fijner, de chauffeur had een auto bij zich. Ondertussen had ik alweer een koelie gecharterd die zich een breuk sjouwde aan mijn koffers, maar het niet erg scheen te vinden, hij gaf tenminste geen kik. De koelie werd door Koenig betaald, wat een luxe. Heb de beste man nog wat extra's toegeschoven, hij keek zo vreemd uit z'n ogen. Met de taxi naar het appartement, nou ja, er redelijk dichtbij tenminste. De laatste honderdvijftig meter moest te voet worden afgelegd, gelukkig waren er ook hier Koenig-sjouwers aanwezig. Die hondervijftig meter gingen voor mijn gevoel loodrecht omhoog.
Shimla is tegen een steile berg aan gebouwd. Hoorde later, dat het op of tegen zeven bergen gebouwd was. Net als Parijs en Rome geloof ik. Er is geen meter vlak terrein. Eten doen we in een ander appartement, ongeveer vijf minuten zwoegen hier vandaan. Het is hier wel beeldschoon. En zuivere lucht. En koud! Had al weken van te voren op internet gekeken, om te zien wat ik mee moest nemen, en zag telkens temperaturen van 28 graden. Dat leek, na de 32 van Delhi en de 37 van Goa, ook niet echt verkeerd. Die 28 graden moesten waarschijnlijk 10 graden lager zijn, en die temperatuur werd waarschijnlijk alleen op het warmste moment van de dag gedurende een fractie van een seconde gehaald. 's-Avonds en's-nacht koelt het hier af naar zo'n 6-8 graden. De straten hier, zijn niet alleen steil, maar ook heel erg bochtig en ontzettend smal. Als er een tegenligger komt, denk je telkens dat er te weinig ruimte is om elkaar er langs te laten, maar met wat heen en weer gesteek en passen en meten lukt het toch wel altijd. Met de auto is het natuurlijk nog erger. Verder is het natuurlijk ook hier flink toeteren geblazen. Ontbijt is om 8 uur, een half uur eerder dan in Goa. Avondeten is hier ook om half acht. Voor de lunch kan bij een paar lokale restaurants/snackbars/eettentjes een keuze gemaakt worden. De appartementen hier zijn oud. Mijn kamer is wat aan de kleine kant, maar de andere kamers zijn wel redelijk groot. De mensen die hier al langer zijn, hebben zich natuurlijk allang de beste kamers toe geëigend. Internetverbinding is wat aan de trage kant. Warm water is er meestal wel, maar deze boiler is niet zo heel goed en snel leeg. Ik heb hier een elektrisch kacheltje, is ook wel nodig, maar helaas is ook deze niet van de kwaliteit die we (of in ieder geval ik) in Nederland gewend zijn. Het studiecentrum schijnt een kilometer of 4 verderop te zijn. Verwachting is, dat deze week, of anders volgende week, het studiecentrum verhuist. Het komt dan beneden het andere appartement. Ben benieuwd of ik dat nog mee ga maken.Groetjes, Edwin
P.S. Ik begin trouwens weer aardig wat last van m'n nek te krijgen. De fysiotherapeut in Zuidhorn (met de passende naam Keipe Slachter) had toen ik vertrok m'n nek weer bijna helemaal goed in model gekregen, maar de pijn is nu weer voor een groot deel terug. Komt waarschijnlijk door de lange dagen achter de computer, die ook nog eens op een bureau staat dat de verkeerde hoogte heeft.

Laatste foto's

Reacties 1

Peter 29-12-2012 15:57

Hoi,

Ik ben momenteel met mijn vriendin samen een reis door India aan het samenstellen. Ik kwam jouw reisverslag tegen.
Heel leuk te lezen.

Hoe heb jij jouw reis van Delhi naar Shimla geregeld en hoe ben jij aan kaarten gekomen voor de express richting Shimla.
Heb jij nog tips (hotels en prive chaufeurs ) voor ons?

LIjkt me leuk om in contact te komen.

Peter

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd

Blijf op hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van de belevenissen? Meld je aan voor de mailinglist

Eerdere reisverhalen

Reis blog, ook wel reis webblog genoemd, wordt mogelijk gemaakt door Around the Globe. "Ontmoetingsplek voor en door reizigers". Lees onze Disclaimer